Komentari i pitanja

Ispunite kontakt formu svojim podacima i komentarima ili pitanjima.

+ =
 

GDJE SE NALAZIMO?

 

EUROPA

Položaj Republike Hrvatske u Europi

HRVATSKA

Položaj grada Požege u Republici Hrvatskoj

POŽEŠKA ŽUPANIJA

Položaj grada Požege u Požeško-slavonskoj županiji

POŽEGA

Položaj Gimnazije u Požegi
 
gimnazija menu
 

NOVOSTI

 
 
sve rubrike Službeno Postignuća Školska svakodnevica Kultura Sport Putopisi Zanimljivosti Predstavljamo Mozaik Najave
 
 
24.09.2019. u 12:45
 

"Moj put do zlata"

 

Dora Špoler donosi osvrt na prošlogodišnji International Young Naturalists' Tournament na kojem je osvojila zlato.

"Moj put do zlata"

ŠTO JE IYNT?

International Young Naturalists' Tournament je turnir koji svake godine okuplja učenike u dobi od 12 do 16 godina diljem svijeta koji su zainteresirani za prirodoslovlje, istraživanje novih kultura, učenje novih vještina, istraživanje i rad u timu.  Nastao je 2013. godine, a 2015. u Srbiji se prvi put natjecanju pridružuje i ekipa Hrvatske koja osvaja zlato - u ekipi je bila naša bivša učenica Klara Stojčević. Od te godine naša Gimnazija svake godine ima predstavnika u reprezentaciji za IYNT: 2016. Luka Korov – Iran, 2017. Mateja Ostojić – Kina, 2018. Marko Šarić – Gruzija i ove godine ja, Dora Špoler, u Bjelorusiji.

Svake godine na stranici turnira objavljeno je 17 problema iz područja prirodoslovlja koje svaki tim mora istražiti. To znači da za svaki problem treba imati znanje o teoriji, provesti svoj eksperiment i usporediti rezultate s teorijom. Na turniru se timovi natječu u obliku znanstvene borbe. U svakoj znanstvenoj borbi sudjeluje tri tima od kojih svatko ima jednu od tri uloge: reporter, oponent i reviewer (recenzent). Reporter prezentira svoje rješenje problema, oponent iz drugog tima ukazuje na prednosti i nedostatke njegova rada te propituje njegovo znanje i točnost eksperimenta u diskusiji, dok reviewer daje sažetak, zaključak te svoje mišljenje o reportu i diskusiji. Pobjednik znanstvene borbe dobiva victory point prema kojem je tim plasiran na ljestvici.

 

KAKO SAM DOŠLA DO IYNT-A?

U rujnu 2018. godine Marko Šarić, prošlogodišnji natjecatelj, održao je prezentaciju o svojim doživljajima i putu do IYNT-a koji se te godine održao u Gruziji. Njegova priča bila mi je najveći poticaj da se prijavim na državnu razinu turnira. Bilo je objavljeno 17 problema od kojih sam morala odabrati jedan, osmisliti i provesti istraživanje te ga prezentirati u obliku seminarskog rada. Odabrala sam problem Kratkotrajno pamćenje u čijoj me provedbi mentorirala profesorica Magdalena Srdarević koja je i svake prethodne godine mentorirala učenike zainteresirane za ovo natjecanje. Zadatak mi je bio istražiti koliko je trajanje i kapacitet kratkotrajnog pamćenja kod ljudi te istražiti parametre koji na njega utječu. Učenicima Gimnazije prikazala sam sliku sa 10 simbola i audiozapis od 10 riječi te sam istraživala kako prolazak vremena, spol i stres utječu na broj zapamćenih simbola/riječi. Tim istraživanjem moj seminarski rad bio je među 12 najboljih te sam pozvana na Državni turnir koji je održan 12. siječnja 2019. godine na Fakultetu elektrotehnike i računarstva u Zagrebu. Prezentacijom svog rješenja osvojila sam treće mjesto i time si osigurala mjesto u reprezentaciji Hrvatske za Međunarodni turnir. Osim mene, u ekipu Hrvatske prošli su Andrej Todić (Pula), Marita Machata (Zagreb), Rea Pešušić (Zagreb), Marko Drozdek (Rijeka) i Magdalena Žokalj (Donji Kraljevec). Nakon Državnog turnira svatko od nas šestero u timu morao je riješiti još dva problema. Voditelji našeg daljnjeg rada bili su članovi Istraživačkog centra mladih (ICM). Prije Međunarodnog turnira održali smo dva sastanka, u ožujku i travnju, na kojima smo prezentirali riješene probleme te vježbali vještine oponiranja i recenziranja, sve na engleskome jeziku. Također smo u srpnju imali pripreme u trajanju od tjedan dana u prostorijama ICM-a koje se nalaze na FER-u gdje smo usavršili svoje radove i vještine.

 

MEĐUNARODNI TURNIR – MINSK, BJELORUSIJA

Na međunarodnom turniru sudjelovao je 21 tim iz 11 različitih država: Bjelorusija, Bugarska (3 tima), Kina (2 tima), Hrvatska, Gruzija, Grčka (5 timova), Kazahstan (2 tima), Novi Zeland, Rumunjska, Rusija (3 tima) i Švicarska.

U subotu, 18. kolovoza poletjeli smo sa zagrebačkog aerodroma, prvo do Beča zatim do Minska. Bili smo smješteni u hotelu u Minsku zajedno s ostalim timovima koji se nalazio blizu Bjeloruskog državnog sveučilišta u kojem se provodio sam turnir.

Raspored turnira bio je poprilično zgusnut. Prvi dan bila je ceremonija otvaranja, predstavljanje timova te prva znanstvena borba, drugi i treći dan po dvije znanstvene borbe, četvrti dan bio je rezerviran za zajednički izlet te peti dan finale i ceremonija zatvaranja.

Ponedjeljak, 19. kolovoza – prvi dan turnira

U 10 sati počela je ceremonija otvaranja te popis grupa za prve četiri znanstvene borbe. U svakoj znanstvenoj borbi borili smo se protiv ruske i grčke ekipe. Nakon toga, svaki tim imao je 3 minute da se na zanimljiv način predstavi i to je bio prvi dio natjecanja koji se bodovao. Članovi našeg tima su iz različitih dijelova Hrvatske, pa smo napravili video u kojem predstavljamo sebe, svoj grad s nekoliko znanstvenih detalja kao što su snimka kemijske reakcije i naše zvjezdarnice. Predstavljanje Hrvatske dobilo je najviše bodova čime smo u startu dobili 1 victory point. 

Poslijepodne smo imali prvu znanstvenu borbu (protiv Grka i Rusa) u kojoj smo pobijedili. Nakon borbe i večere otišli smo u hotel raspravljati o strategiji za sljedeći dan.

Utorak

Imali smo drugu i treću znanstvenu borbu. Obje smo pobijedili i time dobili još dva victory pointa ključna za prolazak u polufinale te se popeli na 4. mjesto. U polufinale prolazi prvih 9 timova tako da smo znali da se moramo dobro pripremiti za sutrašnji dan.

Srijeda

U 10 sati počela je četvrta znanstvena borba sa 6 dodatnih problema koje smo dobili na licu mjesta, oponent izaziva problem i imamo 45 minuta da ga riješimo i napravimo prezentaciju. Prihvatili smo problem o papirnatim avionima, ali smo ubrzo shvatili da nitko ne zna praviti avione od papira pa smo morali tražiti metode izrade na internetu. Mjerili smo kako raspon krila aviona i kut između podlaktice i nadlaktice pri bacanju utječe na domet leta. Prije same borbe imali smo „captains contest“ – natjecanje kapetana. Kapetan svakog tima dobio je kratak test od 5 pitanja i onaj koji najbolje riješi određuje poredak uloga za tu znanstvenu borbu. Naš kapetan Andrej najbolje je riješio test, pa nas je stavio zadnje po redu za prezentiranje. Imali smo vremena dorađivati grafove i prezentaciju dok su drugi timovi prezentirali te smo dobili visoke bodove i osigurali si prolaz u polufinale, a uz to i brončanu medalju (svi timovi koji prođu u polufinale imaju osiguranu broncu).

U 16 h počelo je polufinale u kojem smo se borili protiv ekipe Grka i Rumunja. Prije borbe održao se captains contest u kojem je Andrej ponovno pobijedio i po našem dogovoru stavio naš tim, odnosno mene da prva prezentiram. Prezentirala sam svoj problem Kratkotrajno pamćenje koji je pokrivao mnogo parametara i bio jako dobro riješen jer ga je, osim mene, za državnu razinu rješavala i prijateljica iz tima, Marita. Prezentacija je dobila visoke bodove, review malo manje, oponencija je bila vrlo dobra, a sve zajedno rezultiralo je najvišim bodovima te prolasku u finale sa Švicarcima i Novozelanđanima koji su pobijedili u svojim grupama. Time smo imali osiguranu srebrnu medalju. Tu večer smo se dogovorili o strategiji za finale i uvježbali svoje uloge.

Četvrtak – izlet

Dok su se Švicarci i Novozelanđani pripremali u svojim sobama, mi smo otišli na zajednički izlet (mogli su ići timovi koji su željeli). Obišli smo dva dvorca te ruševine vile jednog njihovog velikog znanstvenika. Moram reći da me taj izlet razočarao jer nismo ništa posebno vidjeli, ali smo se ipak lijepo proveli, opustili, zabavili i družili s ostalim timovima. U busu na putu natrag gledali smo prijašnju borbu Švicaraca kako bismo bolje upoznali konkurenciju.

Petak – finale

U 11h počelo je finale. Na početku smo imali captains contest u kojem je naš kapetan ponovno pobijedio i time smo pomrsili planove Švicarcima i Novozelanđanima. Prva je Marita prezentirala problem „Kvasci“ u kojem je istraživala množenje kvasaca na različitim temperaturama. Rad je bio odlično riješen, a ona ga je vrlo dobro obranila kada su oponent, reviewer i suci postavljali pitanja. Nakon toga radila sam review na švicarsku prezentaciju problema „Elastične kosti“ gdje sam dobila malo manje bodova od novozelandskog reviewera koji je radio review na Maritinu prezentaciju. I na kraju je Andrej radio oponenciju na novozelandsku prezentaciju problema u kojem se istraživalo kako zapaliti objekt pomoću povećala i Sunca. Sveukupno, imali smo točno dva boda manje od Novozelanđanina koji su imali najveći broj bodova te smo tako oba tima dobili 1 victory point dok je švicarski tim imao 0,3 boda manje od nas i time dobio 0,5 victory pointa (ekipe koje su unutar dva boda od najboljeg rezultata obje dobivaju victory point, a u finalu ekipa s jednim cijelim vicotry pointom dobiva zlatnu medalju). Tako smo osvojili zlato!

Poslijepodne se održala ceremonija zatvaranja i otkriveni su problemi za sljedeći IYNT koji će se održati sljedeće godine u Sankt Peterburgu. Nakon toga obišli smo Minsk i kupili suvenire jer ranije nismo stigli.

U 1,30 krenuli smo prema aerodromu te poletjeli u 5 sati. Bili smo sretni zbog odličnog uspjeha, no tužni jer smo znali da je došao kraj i da se vraćamo kući.

Na aerodromu u Zagrebu dočekali su nas naši roditelji i drugi članovi ICM-a te smo svi zajedno otišli na palačinke za doručak. Iako preumorni od neprospavane noći i dugog puta, bili smo puni doživljaja. Nakon svega toga znali smo da se rastajemo. Polovica tima neće moći sudjelovati nagodinu i ne znamo kada ćemo se opet sastati, no sigurno ćemo ostati u kontaktu jer nas je cijelo to iskustvo jako povezalo.

Zahvale

Zahvaljujem mentorici za državni turnir profesorici Magdaleni Srdarević bez koje sigurno ne bih ostvarila ovaj uspjeh. Zahvaljujem profesoricama Vandi Louč i Sanji Grabusin koje su mi dopustile da provedem ispitivanje učenika tijekom njihovog sata. Posebno zahvaljujem našim voditeljima Domagoju Pluščecu, Zoe Jelić Matošević i Eleni Lukačević te svim članovima ICM-a koji su nam pomogli u pripremama za turnir.

 

Moj zaključak

Tijekom 10 mjeseci napornog rada na problemima, uz školu i ostale obaveze, bilo je mnogo trenutaka kada sam mislila: „Što je meni ovo trebalo?“. Prijavila sam se prvenstveno na turnir iz želje za putovanjem i novim iskustvom. U tom razdoblju, gotovo samostalno, provela sam tri cijela znanstvena istraživanja koja su poprilično kompleksna i na visokoj razini. Naučila sam kako pristupiti znanstvenom radu, koje promatrati parametre, na što obratiti pozornost. Naučila sam pisati seminarski rad, sve faktore dobrog prezentiranja, uočiti loše i dobre strane svake prezentacije, svakog rada. Razvila sam kritički pogled na informacije koje se izlažu te naravno proširila svoje znanje jer za ovo natjecanje potrebno je puno više od onoga što smo do sad učili na nastavi. Kada uspoređujem sebe prije i poslije turnira mogu reći: "Vrijedilo je." Od svih vještina i znanja, čak i načina izražavanja, postala sam bolja. Upoznala sam nove ljude, vidjela drugu zemlju i kulturu i najvažnije u svemu tome uvijek je bilo zabave i smijeha, mnogo zabavnih anegdota. Nakon svega ovoga, da se mogu prijaviti ponovno, išla bih bez trenutka premišljanja.

Preporučujem učenicima prvih razreda naše Gimnazije, koji su voljni uložiti vremena i truda u ovakvo iskustvo, da se prijave na ovo natjecanje, jer meni će ostati zauvijek u sjećanju kao jedna od najljepših uspomena. 

 

* Sve prezentacije prezentirane na turniru možete pogledati na stranici turnira

Problemi za IYNT 2020. 

Autor: Dora Špoler, 2.b
 
Dodaj na Facebook Objavi na Twitter-u
Pregledano puta: 445
Vezane fotografije
 
 
Studeni 2019
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
 
 
 
Izvannastavne aktivnosti E-dnevnik za učenike E-dnevnik za nastavnike Sustav e-učenja Evaluator Nikola Tesla DAR*MAR GEL Učenički radovi Inicijalni testovi Bivši učenici